Kan ikke sove:

Nej tak til medicin

Først og fremmest er det vigtigt at understrege, at medicin mod søvnløshed ikke er en god ide. Det kan være fristende at tage den hurtige tur over gærdet hvor det er lavest, når der er underskud på søvnkontoen, men det er en rigtig ringe løsning. Ved at ty til medicinske præperater, løses problemet ikke. Det fejes blot ind under sengen og gavner på længere sigt ikke nogen, hverken dig eller dine nærmeste.
Kan Ikke Sove
Søvnproblemer bunder oftest i dine egne livsstilsvaner og -mønstre. Det kan eksempelvist være dårlige spisevaner, en stresset hverdag eller usunde livsstilsvaner såsom rygning og alkohol. Er du eksempelvist dårlig til at sige nej til overarbejde eller andre forpligtelser, at snuppe den hurtige fastfood-løsning til aftensmaden på vej hjem også en pakke cigaretter til at falde ned på hen mod sengetid? Hvis ja, så har du ligeledes den sikre opskrift på søvnproblemer.

Lær at sige nej

Hvis du oplever, at du kan ikke sove på grund af stress, er det en god idé at lære at sige fra og holde fri, når du rent faktisk har fri. Det betyder også, at der ikke tjekkes mails eller tages professionelle telefonopkald, men at du i stedet lader elektronikken ligge hjemme og i stedet ordner praktiske gøremål i ro og mag med dine nærmeste, går en tur og generelt nyder tilværelsen. Med andre ord, hold fri når du har fri. Det kan også være en god idé at lade computer og fjernsyn være inden sengetid. Det kunstige lys og larm har en kedelig tendens til at skabe uro i hovedet. Trænger du til underholdning hen på de sene timer, kan det være en god idé at læse en bog eller på anden vis holde sig beskæftiget med en rolig aktivitet. Det kan f. eks være at lægge puslespil, strikke eller hvad du ellers nyder at bruge tiden på. Kan du ikke sove, er det en god idé at lære at slappe af og tillade sig selv at nyde roen.